Wednesday, 6 January 2021

Tunggang Y15ZR jarak jauh

Nak kongsi pengalaman menunggang Y15 secara solo. Pernah naik lc 135 dari johor ke penang 10jam… haha kerja gila kata orang. Saja nak merasai suasana “balik kampung”.


Persiapan

Sebelum ride tu yang pertama sekali terfikir adalah stesen minyak sebab tank kecil, 4 liter, mungkin kena bawa botol isi minyak. Lepas google, nak mudah kena singgah setiap hentian Rehat dan Rawat (R&R). Jarak lebih kurang 60km antara R&R, cukup untuk kapcai sampai. Jadi memang tak bawa botol isi minyak. kalau letih sangat ada “Hentian Sebelah“ yang mempunyai tandas, pondok rehat dan juga lori yang jual makanan ringan aka foodtruck. Kita start dengan Helmet; Pastikan span helmet tidak terlalu longgar untuk kestabilan ketika kelajuan tinggi, bergoyang-goyang nanti kalau longgar. Guna tinted visor waktu siang untuk kurangkan bahang matahari dan clear visor waktu malam. Beli je helmet yang mempunyai double visor, boleh guna siang dan malam. Nak yang bajet cari SGV dan LTD, made in Malaysia. Pastikan pakai glove sebab sakit kalau kena pasir dan batu. Pakailah windbreaker yang fit, tidak menggerbang. Ada modal lebih boleh beli riding jacket, copy ori jacket, biasanya harga bermula rm150 ke atas, siap ada padding. Untuk waterproof lebih mahal dan lebih panas jika guna di siang hari. Handsock untuk elak sunburn pada tangan dan lengan. Multifunctional headwear atau balaclava ni guna tutup mulut dan hidung, sekali dengan leher. Kedua-dua barang boleh beli kat pasar malam je, murah. Jika guna kasut bertali pastikan ikat dengan kuat, takut terbuka ketika sedang menunggang, risiko tersangkut di bahagian motor. Riding boot lebih selamat, ada zip jadi senang nak buka dan pakai, waterproof, harga rm100 ke atas.

Basuh la motor, letak wax sikit bagi berkilat sebelum ride. Lagi cantik kalau glass coating atau ceramic coating. Tak pernah cuba lagi tapi tengok review memang berkilat lain macam. Lubricate rantai, sekarang guna repsol chain lube RM20 400mL. Setakat ni guna ok tak merecik sangat. Tayar isi sikit sealant yang macam gam. Ada jual kat DIY harga dalam RM7. Risiko guna sealant ni rim bahagian dalam mungkin terhakis cat tapi kebocoran kecil dapat ditutup automatic.Paling penting pastikan paras minyak hitam anda cukup sebelum mulakan perjalanan. Maklumla ysuku ni kadang kadang kuat makan minyak hitam. Tak percaya lepas ride jauh periksa paras minyak hitam anda. Pernah sekali lepas ride tak nampak langsung kesan minyak dekat dipstick. Rasanya kurang dalam 200-300mL.

Start isi minyak di tol skudai. Jumlah keseluruhan perjalanan memerlukan lebih kurang 25L minyak, 9 hentian R&R dan tempoh lebih kurang 8 jam. Biasanya berhenti rehat di salah satu R&R dan selebihnya cuma berhenti untuk isi minyak. Di petronas tapah arah utara ada jual karipap besar yang sedap, RM2 sebiji. Jika bawa dengan santai iaitu 90-100km/j,hanya menggunakan minyak 16L, tetapi, perjalanan akan mengambil masa lebih 10 jam. jadual di bawah menunjukkan anggaran jarak antara R&R yang diambil dari odometer motor. (contoh: jarak dari tol skudai ke R&R machap adalah 63km). sampai di persimpangan selepas USIM(sekarang ada velodrom), ikut susur kiri ke lebuhraya ELITE  untuk mengelak terus ke pusat bandar Kuala Lumpur. Selepas itu akan melalui NKVE, dan alternative lain adalah GUTHRIE, tetapi tidak digalakkan kerana perlu menggunakan laluan motorsikal. Pada waktu itu laluan motor agak kurang diselenggara, harap pemilik lebuhraya telah baiki. Selebihnya terus je ikut lebuhraya PLUS.  

Hentian

Jarak (km)

Tol Skudai

Machap

63

Pagoh

74

Ayer keroh

60

Seremban

68

NKVE

69

Tg Malim

73

Tapah

67

Sg Perak

85

Semanggol

65

 

Setakat ini biasa berhenti solat dekat stesen minyak kerana boleh park motor dekat dengan surau. Kebanyakan surau stesen minyak di R&R selesa terutama Petronas. Apabila tiba musim perayaan, kenderaan akan memenuhi lebuhraya tidak kira siang atau malam. Kadang- kadang mengisi minyak boleh mengambil masa 30 minit kerana ramai orang beratur di kaunter. Pada masa itu, terfikir alangkah baiknya memiliki tangki motor yang lebih besar, tak perlu kerap isi minyak, berhenti Cuma untuk berehat. Sekarang dah ada jual tangki ysuku 7L tapi sebenarnya tak sampai pun, dalam 6 liter lebih je.

 

Menunggang siang vs malam

Pernah menunggang jarak jauh untuk kedua-dua keadaan. Kelebihan menunggang waktu siang yang ketara adalah jarak penglihatan yang jauh. Kita boleh bersedia untuk sebarang situasi samaada terdapat serpihan di tengah jalan mahupun kenderaan rosak di bahu jalan. Salah satu cabaran menunggang di siang hari adalah cuaca panas tetapi kebaikannya pakaian yang basah akan cepat kering, jadi hujan ketika menunggang di siang hari bukanlah satu masalah. Handsock adalah satu kemestian apabila menunggang pada siang hari untuk mengelakkan kulit terbakar.  Sangat sesuai menunggang pada waktu siang untuk orang yang tak tahan untuk berjaga malam.

Keseronokan menunggang pada waktu malam ialah cuaca sejuk dan tak banyak kereta. Kebanyakan kenderaaan adalah lori dan bas, agak berbahaya sebenarnya lebih-lebih lagi dengan jarak pengilhatan terhad. Perlu berhati-hati menunggang di lorong kecemasan sebab kadang-kadang ada serpihan tayar lori, kayu dan besi yang hanya nampak bila dah dekat. Kalau boleh biar ada kenderaan lain di depan supaya jarak penglihatan anda menjadi lebih jauh. Elakkan mengikut rapat kenderaan lain untuk potong angin kerana sangat-sangat bahaya dan boleh menyebabkan enjin overheat kerana tiada aliran angin. Lebih mencabar apabila hujan turun, walaupun renyai, cukup untuk membuatkan tubuh menggigil.

Pernah sekali menempuh satu kawasan lebuh raya yang dipenuhi kelkatu. Banyak yang mati di visor, tak kurang juga yang di coverset depan motor. Jumlah kenderaan akan berkurang mulai 2 hingga 6 pagi kerana ramai berhenti tidur di R&R. Sebagai contoh, penghujung ramadhan, R&R Tapah arah utara penuh sehingga ada yang berhentikan kenderaan di bahu jalan untuk lelap seketika. 500m sebelum dan selepas R&R penuh dengan kenderaan di bahu jalan. Pemandu Lori biasanya berhenti tidur di persimpangan keluar kerana kawasan itu mempunyai lampu limpah@floodlight, (yang macam kat stadium tu, Bahasa pasar spotlight). Bukan diorang taknak masuk hentian rehat tapi sebab R&R dah penuh dengan kereta. Peringatan untuk semua, apabila dah terlampau mengantuk, tolong berhenti dan tidur seketika, mengelakkan mikro sleep (tertidur tanpa sedar selama 30 saat). Sebaiknya rancang perjalanan. 

No comments:

Post a Comment